077-4006006
דף הבית אודות מאמרים שאלות ותשובות המלצות צור קשר
אתרוג טיפול בפרט
אתרוג - זוגיות ומשפחה
אתרוג מסגרות חינוכיות

ריפוי בעיסוק

למי מיועד הריפוי בעיסוק בתחום הילדים בקהילה?

למתקשים במוטוריקה עדינה. 
למתכוננים לכיתה א'. 
לבעלי קשיי התארגנות. 
לזקוקים לאסטרטגיות למידה ועבודה. 
לילדים עם קשיי קשב וריכוז. 
לזקוקים לקבלת גבולות. 
בעלי קשיי ויסות תנועה. 
בקשיי תחושה לסוגיהם. 
לילדים מסורבלים ונתקלים. 
למתקשים בתחומי החשיבה. 
ולהוריהם כולם...

לדוגמא: ילד בעל לקוי בתחושה למשל, שסובל ממגע או נרתע מקרבה גופנית- לא ישמח להיות מעורב בפעילות שיש בה ילדים רבים, שנוגעים בו. כדי לאפשר לו להיות ככל הילדים בגילו, ליהנות ממסיבות יום הולדת או מפגשים בחוגים שונים, מרפאים בעיסוק יכולים לטפל בו כדי להפחית את הרגישות המוגברת וכך לאפשר לו להגשים את שמחתו ושיתופו בחברת הילדים, ולמנוע ממנו סבל מיותר שמתבטא הן בגופו- ברתיעה שלו ממגע, והן בפן החברתי- דחייה בשל רתיעה ממגע שגרתי בין ילדים משחקים.

ריפוי בעיסוק - מוטוריקה, ויסות תחושתי, התמצאות במרחב 

 מקצוע ריפוי בעיסוק בתחום הילדים מכיר בזכותם של הילדים למצות את מלוא היכולת המולדת והנרכשת שלהם כדי להגיע לתפקוד הולם בהתאם לגילם - בתחומים: מוטוריקה, ויסות תחושתי, מגע, התמצאות במרחב, השתלבות חברתית. 
 

כיצד מתבצע הטיפול בריפוי בעיסוק ?

כל ילד זכאי לעבור אבחון ריפוי בעיסוק במידה ועולה שאלה לגבי תפקודו. לפי חוק ביטוח בריאות ממלכתי, ילדים עד גיל 9 שנים יכולים להיות מופנים באמצעות הפניית רופא ילדים או משפחה. במידה ופונים באופן פרטי, אין צורך באלו, אך כדאי להביא מסמך כלשהו ממטפלי הילד - גננת או מורה לצורך חוות דעת על תפקודו במסגרת בה הוא נמצא. לאחר תיאום ראשוני, כמרפאה בעיסוק, אערוך אבחון. בדרך כלל האבחון אורך שתי פגישות בנות 45 דקות כ"א בהם מתבררת תמונת החיים של הילד: לוח הזמנים שלו, יכולתו לעמוד במטלות המתאימות לגילו, תפקודו בבית, בגן, בחברה, במצבים לא מוכרים, במעברים ועוד. לאחר שלב הראיון- בו הילד שותף פעיל, אבקש מהילד לבצע פעילויות מסוימות- לדלג, לקפוץ, להתגלגל, לצייר, להעתיק, לכתוב, להכין דגם קוביות ועוד.לפי אלו אהיה מסוגלת לאמור אם הילד מתאים לרמת הנורמה בגילו או שיש צורך בהתערבות. 

לעיתים יעלו קשיים שלא בגללם הופנה הילד לבדיקת ריפוי בעיסוק - למשל קושי בדיבור. אז, יופנה על ידי לקלינאית תקשורת לדוגמא. לאחר שתי פגישות האבחון עם הילד, יש פגישה אחת בה הממצאים מסוכמים, ובפגישה הבאה עם ההורים התוצאות נמסרות להורים בכתב, ואסביר מה אבחנתי ומה כדאי לעשות. לא כל אבחון מסתיים בהמלצות על תחילת טיפול באמצעות ריפוי בעיסוק. לעיתים אעדיף לערוך בירור נוסף או להפנות לבעל מקצוע אחר אשר יאבחן ויטפל עוד טרם אתחיל בעבודה עם הילד, כדי לשלול קשיים מסוימים או לפתור אחרים. לדוגמא: במידה ויש רמז על לקות למידה, עדיף לעבור קודם אבחון לקויות למידה ורק לאחר מכן תתקבל החלטה משותפת עם המאבחנת לגבי המשך טיפול- משולב או לחוד. קיימת מודעות גבוהה לבעלי מקצוע אחרים ולחשיבות שיתוף הפעולה עימם, למען הטיפול הנכון ביותר עבור ילדכם. תכנית הטיפול בריפוי בעיסוק נקבעת לכל אחד באופן פרטני, ונמשכת על פני מספר מוגדר של פגישות. במידה וקצב ההתקדמות שונה מהצפוי כמובן נערכת תכנית מותאמת. התכנית נמסרת להורים ונקבעת תוך התייעצות איתם, בהתאם למטרות שאתם- ההורים מציבים, תוך הבנת חוות דעתי המקצועית. הדרכת הורים ניתנת בהתאם לצורך. כל פגישה של ריפוי בעיסוק  אורכת 30-45 דקות, פעם בשבוע. 
 

על ריפוי בעיסוק:

  
 

מי?

 מה צריך?

איך פונים?

כמה פגישות אבחון?

 כמה זמן?

והטיפול?

ציבורי- עד גיל 9 שנים.
פרטי- בכל גיל.

הפניית רופא
+אישור מצב בריאות
+חוו"ד מהמסגרת

למרכז אתרוג בטלפון או במייל.  

 2 עם הילד, אחת לסיכום ועוד אחת למסירת תוצאות.

 30-45 דקות כל פגישה.
 

כל פגישה פעם בשבוע, למשך 30-45 דקות, לפי תכנית הטיפול.



 
  








דוגמאות לקשיים ואמצעי טיפול. 

סיבות רבות יש לטיפול בילדים. חלק מהפונים בעלי אבחנה ברורה ויחידה, וחלקם פונים בעקבות מורכבות ושילוב של מספר גורמים לקושי. הסיבות המרכזיות לפנייה הן:
קשיי מוטוריקה עדינה, קשיי התארגנות, קשיי קשב וריכוז , קושי בקבלת גבולות, קושי בויסות על כל גווניו, קשיי תחושה לסוגיהם, סרבול, קשיי חשיבה וקשיים באסטרטגיות למידה ועבודה.  

דוגמאות לקושי ואמצעי עבודה: 

ראשית חכמה יש לציין כי הדוגמא כאן היא רק לצורך המחשה ולא בהכרח מתאימה לכל ילד. במציאות כל אחד הוא יחיד ומיוחד ולכן האמצעים נבחרים בהתאם לאהבותיו ונטיותיו. עם זאת, כאן מובאים אמצעים אוניברסאליים אותם מכירה כל מרפאה בעיסוק. הייחוד בעבודה במכון אתרוג הוא בדגש המותאם לילד, ואם הילד שלך דווקא אוהב צבים או טבע, הרי שהיצירתיות שלנו תוביל אותו אל הדבר אותו הוא אוהב ומחפש. 

הקושי

דוגמא לביטוי בשטח

האמצעי הנפוץ

מוטוריקה עדינה

קושי לאחוז עפרון, לצייר, לצבוע בקווים, לכתוב, למחוק.

 ציור על קיר בצבעי אצבעות, עבודה עם פלסטלינה, טכניקות לשיפור כתב היד לגדולים יותר

קשיי התארגנות

 שוכח בבית הספר או בגן מעיל, מחק, תיק או מה שקיבל היום.

עריכת טבלה ניידת בה מסמן מה עליו להביא.

קשיי קשב וריכוז

 לא מצליח לזכור רצף הוראות

 מבקשים בכל פעם רק דבר אחד.

קושי בקבלת גבולות

לא מוכן לעשות מה שמבקשים ממנו בלי משא ומתן מתמיד.

התנסות בהצבת גבולות ברורים והבנת היתרונות בהם.

קושי בויסות על כל גווניו

קופץ "כמו דוב".

לימוד אמדן תנועה נכונה.

קשיי תחושה לסוגיהם

אוהב חיבוקים "מועכים"

תכנית ויסות חושי להפחתת הצורך ולהבנת תחושת האחר.

סרבול

נתקל בחפצים או בעצמו

התנסות במסלולי תנועה תוך תכנון ועיבוד נכון.

קשיי חשיבה

 מתקשה לבנות פאזל באורח מובנה.

 לימוד בניית פאזלים באופן מאורגן לפי תכנון ובקרה.

קשיים באסטרטגיות למידה ועבודה

מתקשה לזכור מידע חדש. לדוגמא- מה החלבון ומה חלמון?

לימוד אסטרטגית זיכרון לדוגמא: לפי הקשרים. (למשל חלבון לבן כמו חלב- כך נזכור מהו).

הכנה לכיתה א'

מתקשה למקם אותיות בשורה

 אימון והצבת מטרות ברורות



 
 
 
 
 
 
 
 






 
  

 
 
 
  


 












 

 לקבלת פרטים נוספים,  להתייעצות  או לקביעת פגישה, התקשרו: 077-4006006



טיפול זוגי , טיפול פסיכולוגי , זוגיות במשבר , יעוץ פסיכולוגי , טיפול משפחתי , אבחון פסיכולוגי , טיפול ילדים , גירושין , הורים, הורות , פורום הורים , טיפול זוגי, טיפול פסיכולוגי ,
פסיכולוג ילדים, גישור גירושין , קלינאית תקשורת , ריפוי בעיסוק , משפחה , הורים ילדים , גירושים , יעוץ זוגי , פסיכולוגיה ילדים | קורס ניהול גן | המלצה לגננת |
הדרכת גננות |  הדרכה לגננת | פסיכולוג חדרה | פסיכולוגית חדרה | פסיכולגוית ילדים חדרה | Психотерапия на русском - פסיכותרפיה ברוסית
טלפקס: 6 600 400 - 077
פותח על ידי אפריקום מערכות דף ראשי | אודות | מפת אתר | יצירת קשר עיצוב : סטודיו Symbols

כל הזכויות שמורות לאתרוג - המרכז לקידום סביבה רגשית בריאה www.etrrog.co.il